De binnenvaart is in Nederland groot en telkens als je naar een rivier kijkt, zie je wel een binnenvaartschip voorbij komen. Zo kun je met een schip veel vervoeren en dit is een stuk duurzamer vergeleken met andere transportmogelijkheden. Schepen varen met een snelheid van ongeveer 15 km/h naar bestemming en laden/lossen goederen. Vanwege de hoge transportkosten is het gebruik van een schip ideaal. Voor bedrijven is het steeds vaker efficiënter om een schip in te zetten dan een vrachtwagen. Een schip kan verschillende soorten goederen vervoeren en hiervoor zijn er zelfs speciale schepen. Je kunt een tanker gebruiken voor het vervoer van vloeistoffen en je kunt een droog lading schip gebruiken voor het vervoer van containers en bulkbelading. Wat verstaan we precies onder bulkbelading? En hoe wordt het geladen? In dit artikel kun je daar meer over lezen en kun je daar achter komen.
Wat is bulkbelading?
Heb je wel eens een schip gezien dat steenkolen vervoert? Steenkolen vallen onder bulkgoed en dit wordt in veel gevallen ook wel stortgoed en massagoed genoemd. Je kunt stortgoed in twee verschillende categorieën onderverdelen. Een van deze categorieën is natte bulk en dit bestaat vooral uit olieproducten, vloeibare chemicaliën en plantaardige oliën. De natte bulk wordt vooral vervoerd met tankers en alle vloeistoffen worden in de tanks van het schip opgeslagen. Daarnaast wordt het door middel van pijpleidingen geladen en ook gelost. Varen met natte bulk kan behoorlijk gevaarlijk zijn en bij een lek kan het schadelijk zijn voor het milieu.
Droge bulk is stortgoed dat je letterlijk met de hand kunt vastpakken. Je kunt dit stortgoed met het blote oog zien en je kunt dit ook goed zien bij het schip. Zo steken er vaak vanuit het ruim bulten uit en bestaat dit bijvoorbeeld uit steenkool. Daarnaast bestaat droge bulk ook uit ijzererts, graan, fosfaten en bauxiet. De droge bulk wordt vooral in het ruim van het schip gestort zonder afdekking. In sommige gevallen wordt er een afdekking gebruikt en dit wordt vooral gedaan, zodat de droge bulk niet nat kan worden.
Laden en lossen
Een binnenvaartschip vaart vaak met belading naar een locatie en lost deze hier af. Het aflossen van een lading duurt vaak meerdere uren. Bij een zeeschip kan dit zelfs oplopen tot meerdere dagen. Door de hoge transportkosten is het van belang dat het proces zo snel mogelijk gebeurt. Ook hebben schippers vaak een drukke planning en is het van groot belang dat er snel wordt geladen en gelost. Coördinatie en een goede communicatie is van een groot belang bij het beladen van een schip. Zo moet een juist aantal stortgoed in het ruim van het schip komen en dit moet goed verdeeld worden over het hele ruim. Je wilt namelijk niet dat de voorkant van het schip meer lading heeft dan de achterkant.
Het laden en lossen van een schip, kun je een stuk efficiënter maken. Dat doe je door de juiste apparatuur te kopen, waarmee je het schip makkelijker kunt laden/lossen. Je kunt met de beladingsbalg van veenstratechnology.nl ervoor zorgen dat het proces sneller gaat. De beladingsbalg is door het bedrijf zelf ontworpen en je kunt dit op maat laten maken. Op de website hebben ze meerdere apparatuur van hoge kwaliteit, die je kunt gebruiken voor het beladen van vrachtwagens en treinen.